Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust podszywający się za znajomego. Pomysły przestępców są najróżniejsze np. brak pieniędzy na powrót do domu, potrzeba naprawy auta itp. Oszuści tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je w najbliższym czasie. Z tego powodu warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

W miniony piątek tj. 29 grudnia 2023 roku do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 72-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego. Kobieta poinformowała mundurowych, że nieznany sprawca dokonał przełamania zabezpieczeń na jej koncie społecznościowym, a następnie za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego napisał wiadomości do jej znajomej. W trakcie korespondencji oszust poprosił kobietę o wygenerowanie kodu BLIK na kwotę 22 złotych, co też uczyniła.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,

  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.


 

Opr. EW

Źródło KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim