Ostrowieccy policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Następnie za pomocą wyłudzonego kodu do płatności dokonują kradzieży pieniędzy z kont bankowych.
Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora społecznościowego, w imieniu pokrzywdzonych wysyłają wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczą różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku, czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.
Wczoraj do ostrowieckiej komendy zgłosił się 33-letni mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego. Mężczyzna poinformował mundurowych, że nieznany sprawca dokonał przełamania zabezpieczeń na koncie społecznościowym jego brata, a następnie za pomocą popularnego komunikatora podszywając się pod niego przysłał mu wiadomość. W trakcie korespondencji oszust poprosił ostrowczanina o pilne wygenerowanie kodu BLIK. Niczego nie świadomy 33-latek zgodnie z prośbą udostępnił fałszywemu członkowi rodziny kod umożliwiając mu wypłatę gotówki w bankomacie. Po chwili otrzymał kolejną wiadomość od cyberprzestępcy, który twierdził, że transakcja się nie powiodła i poprosił o powtórne jego wygenerowanie, co też on uczynił. Kiedy po kilku minutach znów dostał podobną wiadomość nabrał podejrzeń, że może mieć do czynienia z oszustami. Natychmiast skontaktował się wtedy ze swoim bratem, który potwierdził jego przypuszczenia. Łącznie 33-letni ostrowczanin stracił pieniądze w kwocie blisko 1000 złotych.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Opr. EW
Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim