Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 po raz kolejny udowodnili, że młodzież może aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym. W ramach projektu "Młodzi głosują 2024", młodzież z Młodzieżowego Klubu Europejskiego zaangażowała się w szereg działań edukacyjnych, które mają na celu przygotowanie ich do przyszłego uczestnictwa w wyborach.
- Udział w webinariach dotyczących debatowania i projektu "Młodzi głosują".
- Organizacja debaty oksfordzkiej.
- Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego.
- Przygotowanie relacji i sprawozdania z działań.
Młodzieżowy Klub Europejski, który działa w Zespole Szkół Nr 1 od 1997 roku, przystąpił w bieżącym roku szkolnym do ogólnopolskiego projektu edukacji wyborczej „Młodzi głosują”, koordynowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. To już 19. edycja, w której bierze udział nasza szkoła.
Celem tego projektu jest przygotowanie młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w życiu publicznym, budowanie pewności siebie oraz umożliwienie wyrażania opinii na ważne tematy. Działania te mają również na celu przygotowanie młodzieży do przyszłego udziału w wyborach.
W ramach projektu, członkowie klubu wraz z opiekunem zorganizowali wiele interesujących inicjatyw. Uczniowie wzięli udział w webinariach takich jak „Pierwsze kroki w projekcie i krótkie warsztaty debatowania dla uczniów i uczennic” oraz „Młodzi głosują”.
Jednym z kluczowych punktów programu była organizacja debaty oksfordzkiej, która pozwoliła młodzieży na praktyczne zastosowanie umiejętności retorycznych i argumentacyjnych. Kolejnym ważnym elementem była symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego, która umożliwiła uczniom zrozumienie mechanizmów demokratycznych.
Nie zabrakło również lekcji o Unii Europejskiej, które poszerzyły wiedzę uczniów na temat funkcjonowania tej organizacji. Wszystkie działania zostały dokładnie udokumentowane, a relacje z realizacji projektu oraz ankiety ewaluacyjne zostały zamieszczone na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W projekcie wzięli udział członkowie Młodzieżowego Klubu Europejskiego: Oliwia Stępień, Aleksandra Mucha, Karolina Pietras, Łukasz Łoboda, Martyna Kosiela, Antoni Szczęsny, Igor Dąbrowski, Kacper Tuźnik z klasy 2a, Kajetan Chudzik, Konrad Pękowski z klasy 1b oraz Kamila Cybularz, Milena Grdeń z klasy 3a.
Inicjatywy takie jak „Młodzi głosują” są niezwykle ważne, ponieważ kształtują postawy obywatelskie i przygotowują młodzież do aktywnego uczestnictwa w demokratycznym procesie. Mamy nadzieję, że kolejne edycje projektu będą cieszyć się równie dużym zaangażowaniem i entuzjazmem młodych ludzi.
Na podstawie: Powiat